Jdeme pohovořit

Mám příležitost získat pracovní pozici svých snů a dostal jsem pozvání na konkrétní místo a čas, kdy se mám dostavit. Ale jak se připravit, co dělat, abych správně zapůsobil a byl jsem to právě já, koho si z výběrových kol vyberou jako svého kolegu?

Mám pocit, že je jenom jeden zaručený postup, jak uspět – BÝT NA 100 % SVŮJ!

Je potřeba ale u toho také trochu přemýšlet, protože pokud jdete žádat o pracovní místo jako ošetřovatel koní, asi nemusíte mít na sobě oblek, který navrhl Giorgio Armani. Stejně tak je hloupé jít na pracovní pohovor se zájmem stát se makléřem a mít na sobě oranžové kraťasy s květovým vzorem. Snažte se tedy vytvořit kompromis mezi oborem, do kterého hodláte vstoupit a oblečením, které máte rádi a cítíte se v něm příjemně.

Jedeme na věc

Na pracovní pohovor vždy vyrazte s časovou rezervou, protože pokud nemáte pohovor ve stejné ulici, může se po cestě cokoliv přihodit. Jestli i přes všechno vynaložené úsilí vidíte, že domluvenou schůzku nestihnete, raději zdvořile oznamte svůj pozdější příchod, případně navrhněte nový termín.

V případě větší společnosti se po příchodu setkáte s pracovníkem personálního oddělení, většinou se jedná o půvabnou mladou dámu. Pokud si myslíte, že její úsměv je přímo úměrný vašemu úspěchu na pohovoru či v jiných oblastech, nenechte se zmást - takový člověk má úsměv v popisu práce stejně tak jako pracovník krematoria svou vážnost. Pokud navštívíte menší společnost, uvítá vás pravděpodobně vedoucí pracovník úseku, kam se hlásíte.

Nabídku vody, čaje či kávy je ze zdvořilosti dobré přijmout i přesto, že v ruce svíráte plastovou lahev s jemně perlivou vodou zakoupenou cestou na benzinové pumpě.

Chvíle pravdy přichází

Ve chvíli, kdy se usadíte, začíná to nejdůležitější – čtyři hlavní minuty z celého pohovoru. Právě tak dlouhá doba je potřeba na vytvoření prvního dojmu, který až na výjimky zůstává po dobu zbytku pohovoru neměnný. Mate-li tedy v rukávu nějaké to „eso”, právě teď je ta vhodná doba, vytáhnout ho. Ale netřeba přehánět…

Pokud za sebou nemáte hvězdnou praxi, musíte se spolehnout na své znalosti ze školy nebo různých kurzů. Po vašem vyprávění o absolvování škol, navštěvování zaměstnání a získávání zkušeností většinou přichází otázky ze strany personalisty a v tu chvíli začíná ta pravá zábava. Není nic horšího než ticho ve chvíli, kdy dostanete otázku „Co všechno víte o naší společnosti?”. Jedná se o jednu z nejhrubších chyb při pohovoru. I vy byste do svého týmu chtěli spíše člověka, který o práci skutečně stojí a záměrně jde k vám do společnosti, čili něco si předem zjistil.

A teď to důležité, ačkoliv trochu pozdě

Pokud měníte zaměstnání, asi vás nemine otázka, proč vlastně ze současné společnosti odcházíte. Je skutečně nevhodné v tuto chvíli začít házet špínu na svého zaměstnavatele, přestože byste mluvili pravdu. Podívejte se na to z druhé strany. Když totiž potkáte někoho, kdo na všechny kolem sebe nadává, je dost pravděpodobné, že to samé bude vyprávět i o vás.

Mezi další velmi zásadní momenty pracovního pohovoru patří chvíle, kdy musíte sdělit svou představu o finančním ohodnocení. Nedržte se zbytečně při zemi. Výše odměny totiž není nic jiného, než dohoda mezi oběma stranami. Je to výměna za váš přínos do společnosti, takže hodnota by měla být adekvátní. Peníze jsou velice důležitým aspektem při výběru zaměstnání a často právě kvůli němu pracovní pozici měníme, ale nepřikládejte mu přehnanou důležitost, nepůsobí to zrovna nejlépe.

Tak o co tam vlastně šlo?

Po rozloučení odcházíte zpět domů s pocitem odpovídajícím vašemu výkonu a dojmu z budoucího zaměstnavatele. Většinou se koná více kol pracovních pohovorů, kdy se pokaždé zmenšuje počet přihlášených zájemců. Pak už se nesetkáváte s personalisty, ale s konkrétními odbornými pracovníky, se kterými zřejmě budete přicházet často do styku. A právě o prvotní vjem většinou jde. Na prvním setkání s personalistou je totiž důležité, aby odhalil spíše vaše charakterové rysy.

První dojem je velice důležitý, přesto někdy není úplně přesný. Je těžké hodnotit člověka, pokud neznáme jeho minulost.

Jako nejlepší postup pro úspěšné absolvování pracovního pohovoru je zřejmě doporučení, chovat se naprosto přirozeně a podle nejlepšího svědomí. Pokud se totiž budete na pohovoru přetvařovat a dělat, že do kolektivu určitě zapadnete, to divadlo vás časem určitě přestane bavit a ocitnete se opět na začátku cesty. Zřejmě nejlepší je dělat to, co nás baví a tak, jak si myslíme, že je to nejlepší. Vždy se určitě najde někdo, komu se to bude líbit.