Facebook – prodejte své služby

V dnešní době se můžeme setkat s různými komunikačními kanály, kterých lze využít pro prezentaci našich služeb. Být vidět na internetu je dnes asi nezbytnost a tomu je také nutné přizpůsobit svou komunikaci směrem k zákazníkům. Jakýmsi fenoménem současnosti se stala sociální síť Facebook. Společnost chce, aby její fanouškové věděli o každé změně v nabídce a proto není nic jednoduššího, než si založit svou profilovou stránku právě na místě, kde koncentrace lidí je více než velká.

Ale samotné založení profilové stránky firmy nestačí. Reklamy na internetu to svým čtenářům „perou“ ze všech stran a je třeba být výjimeční, abyste dokázali zaujmout nového budoucího zákazníka. Bohužel má zkušenost je taková, že většina firem vkládá na své facebookové stránky pouze příspěvky inzertního charakteru, což má spíše negativní dopad. Možná by neuškodilo se občas zamyslet nad tím, jestli to čtenáře vlastně baví - číst jenom naše nabídky a jinak s ním nekomunikovat.

Jakým směrem komunikuji?

Spousta podnikavců zároveň provozuje vlastní blog, což je určitě velmi příjemná forma prezentace společnosti. Zrovna nedávno jsem měl možnost navštívit blog společnosti, která se zabývá dovozem sypaných čajů. Ve svých článcích byla popsána cesta do Asie, kde si vlastními silami zajišťovali ty nejkvalitnější dodavatele. Myslím, že pro čtenáře to bylo velice zajímavé čtení a určitě velké procento z nich navštívilo i internetový obchod společnosti. Psaní blogu je ale spíše jednosměrná forma komunikace společnosti se zákazníkem. Právě pro přímou, obousměrnou a určitě pohotovější komunikaci lze využít svůj profil na Facebooku.

Prvním krokem je zřejmě výběr správného názvu stránek. Ne vždy se hodí do názvu vkládat vlastní jméno společnosti. Určitě záleží na oblasti, ve které působíte, neméně důležitá je i cílová skupina, na kterou budete chtít zapůsobit.

Negativní názor = reklama

Na Facebooku je možnost na cokoliv ihned reagovat, takže na to buďte připraveni. Nevypadá zrovna dobře, když je pod vaším příspěvkem strom plný komentářů a nikdo na ně nereaguje. Pokud se na něco zeptám, přirozeně čekám, že dostanu odpověď, třebaže například s denním zpožděním. Komentář ale nemusí mít pouze tázací charakter. Pisatel vás v něm může kárat za provedené služby, stěžovat si na kvalitu, zkrátka může psát komentáře i negativního charakteru. I takové reakce je třeba sledovat a reagovat na ně. Je téměř sympatické, když je vidět, že společnost slušně uhájí kvalitu svých služeb nebo nabídne zklamanému zákazníkovi nějakou náhradu jako kompenzaci jeho nespokojenosti. Diskuze pod příspěvky nabízí možnost mazání jejích vláken. Tuto funkčnost rozhodně nedoporučuji, působí to skutečně trapně, pokud mažete negativní komentáře.

Poměr mezi inzertními a ostatními příspěvky je také vcelku důležitý. Viděl jsem už dost stránek, na kterých se vyskytují pouze příspěvky, kde provozovatel profilu nabízí prodávané výrobky či služby. Takové stránky jsou velice nezajímavé a pokud se nejedná o vysokoobrátkové spotřební zboží, čtenáře to rychle omrzí a autor přichází o potenciálního zákazníka. Je určitě dobré tyto nabídkové příspěvky kombinovat s různými poznámkami a zkušenostmi s výrobky či službami nebo se zajímavostmi z oboru, ve kterém působíte. Podle zkušeností bych doporučoval publikovat maximálně jeden inzertní článek ze třech zveřejněných.

Jak často o sobě dát vědět?

Frekvence přispívání na vaší fanouškovské stránce musí být také přiměřená. Pokud si totiž někdo vaši stránku označí jako oblíbenou, jakákoliv změna se mu zobrazí. Nic neobtěžuje více, než když uživatel vidí jenom vaše nabídky služeb. Dříve či později zruší sledování vašeho profilu. V některých marketingových příručkách se uvádí, že je třeba přispívat minimálně jednou denně, to mi však přijde zbytečně moc, byť jsou příspěvky sebevíc zajímavé.

Vytěžte něco z konkurence

Jak už bylo dříve poznamenáno, v komentářích pod příspěvky se mohou vyskytnout i negativní reakce sledujících uživatelů. Není nutné se těmto poznámkám stranit, nabízejí nám totiž vynikající půdu pro vlastní zlepšování. Nemusíme se ovšem zaměřovat pouze na naše vlastní stránky. Dobrým způsobem hledání konkurenční výhody je sledování nespokojenosti zákazníků u konkurence a facebookové profily společností nám pro to poskytují skvělý prostor. Není nic jednoduššího, než vyhledat stránku konkurenční společnosti, projít diskuze v příspěvcích a určitě se nějaký podnět pro zlepšení najde. Vynikajícím oborem pro takovou rešerši jsou internetové obchody.

V závěru je nutné dodat, že veškerá komunikace tvoří celkovou image subjektu a pro prostředí na internetu to platí dvojnásob, jelikož v dnešní době do diskuzí může napsat cokoliv téměř kdokoliv. Buďme tedy obezřetní, abychom udrželi styl naší značky na úrovni, na které chceme vystupovat, a nekazili ho zbytečnými poznámkami v diskuzích či nevhodnou prezentací. Ztratit věrnost a důvěru zákazníka můžete ve vteřině.